December 8-ától beadható a KKV-k technológiai korszerűsítése célú Hitelprogram, azaz a GINOP 8.3.5-18 pályázat, azonban hamarosan, december 13-án le is zárul! A pályázatban mikro-, kis- és középvállalkozások igényelhetnek támogatást készletbeszerzésre és a működési költségeik finanszírozására. Az igényelhető támogatás összege 5 millió – 150 millió Ft.

A támogatási kérelmeket december 8-ától lehetett benyújtani, de már aznap délben elérte a pályázók száma a keretösszeg határát, ezért csak december 13. 10 óráig fogadnak be pályázatokat! Rengeteg kérdés érkezik hozzánk a GINOP 8.3.5-18 pályázatról, ezért blogbejegyzésünkben részletesen megválaszoljuk a leggyakoribb kérdéseket.

Kompenzáció

A GINOP 8.3.5-18 hitel vagy pályázat? Miért esik a pályázat kategóriába?

A GINOP 8.3.5-18 egy Hitelprogram, ami pályázati rendszerben igényelhető, megfelelően alátámasztott és kidolgozott üzleti-, és cash-flow tervvel. Ez egy visszatérítendő 0%-os támogatás, amelynek a tőketörlesztés visszafizetésén kívül nincs más díja, a kamat fix 0%, nincs szerződéskötési vagy egyéb más költség.

A pályázatok szigorú feltételrendszerben igényelhetők, számos kritériumnak kell megfelelni egy támogatás elnyeréséhez. A pályázatírás és a fenntartási időszak menedzselése rengeteg kihívást tartogat és a beszámolók elkészítése is fontos részét képezi a támogatás megtartásának, ezért egy pályázatíró segítsége elengedhetetlen.

Mivel hitelprogram, ezért hitelképesség vizsgálat alapján kerül megítélésre a támogatás, amely egy kiemelten gyors elbírálási folyamat. A Hitelprogram keretében a folyósításra egyszeri alkalommal, a kölcsönösszeg 100%-át elérő előleg igénybevételével van lehetőség.

Kik és milyen feltételekkel pályázhatnak?

Olyan magyarországi székhellyel, vagy telephellyel rendelkező mikro-, kis- és középvállalkozások igényelhetik a támogatást, akik rendelkeznek legalább 2 lezárt, teljes üzleti évvel, és akiknek az utolsó teljes lezárt üzleti évének üzemi eredménye nem negatív. A Hitelprogramban konzorciumok, KATA adózású vállalkozások és kezdő vállalkozások nem tudnak támogatást igényelni.

A projekt az egész ország területén megvalósítható, kivéve Budapest és Pest megye. Azonban fontos tudni, hogy pályázhat olyan vállalkozás is, akinek Budapesten van a székhelye, de a megvalósítás Pest megyén kívül történne. Amennyiben a vállalkozásnak van Közép-Magyarországi régión kívül bejegyzett telephelye vagy fióktelepe és ott folytat tevékenységet, amit tud bizonyítani például a helyi iparűzési adó megfizetésével, akkor igénybe lehet venni a hitelt annak a telephelynek a működési, munkaerő költségeire vagy készlet és anyagköltség finanszírozására.

A Hitelprogram keretében minden kölcsönigénylő csak egyszer részesülhet támogatásban, természetesen ettől függetlenül más típusú pályázatokra a jövőben is lehet pályázni.

A hitel felvételéhez kezes szükséges, 25 millió forintig elegendő a tulajdonos(ok) készfizető kezességvállalása. A 25 millió Ft támogatás fölött a kezes mellett szükséges még ingatlan jelzálog (leginkább lakóingatlan), vagy fizetési számlakövetelésen alapított óvadék vagy hitelintézet által vállalt garancia.

Gazdálkodási formakód szerint pályázhat a

  • 113 Korlátolt felelősségű társaság
  • 114 Részvénytársaság
  • 116 Közkereseti társaság
  • 117 Betéti társaság
  • 121 Szociális szövetkezet
  • 123 Iskola szövetkezet
  • 124 Agrárgazdasági szövetkezet
  • 129 Egyéb szövetkezet
  • 228 Egyéni cég
  • 231 Egyéni vállalkozó

Pontosan milyen fejlesztések valósíthatók meg a GINOP 8.3.5-18 programban? Mekkora a támogatás összege?

A GINOP 8.3.5-18 egy visszatérítendő (0%-os hitel) 5 millió Ft – 150 millió Ft támogatás. A támogatás előfinanszírozott, tehát a pályázó előzetesen, előleg formájában megkapja a támogatás 100%-át. Az igényelt kölcsön összege a Hitelprogramban korábban megítélt kölcsönök összegével együttesen nem haladhatja meg a Végső Kedvezményezett utolsó 2 teljes lezárt üzleti év árbevétel átlagának 25%-át.

Megvalósítható a Készletbeszerzés, amelyen belül csak a szavatossági időn belüli és az elfekvő készletek értékével csökkentett anyagok, késztermékek, áruk, valamint a növendék-, hízó- és egyéb állatok. Nem számolhatók el használt készletek, idegen készletek, beérkezett, de nem számlázott készletek. Továbbá támogathatók a működési költségek, azaz a termeléshez szükséges költségek, nyersanyagok beszerzési költségei, igénybe vett szolgáltatások értéke, munkaerő költségek, közüzemi díjnak minősülő rezsiköltségek.

Példákkal bemutatva a vállalkozás a hitel segítségével finanszírozhatja a munkavállalók 2023 évi bér és járulékköltségét, a felmerült rezsi költségeket (gázszámla, villanyszámla). Továbbá megvásárolhatja a termeléshez, gyártáshoz, szolgáltatáshoz felhasznált alapanyagokat és nyersanyagokat, például egy ablakgyártó üzem fordíthatja a szükséges fa alapanyag beszerzésére, vagy az ablak profilok megvásárlására, egy klímás cég pedig megvásárolhatja a rézcsöveket, szigetelő anyagokat stb.

Milyen „buktatókra” kell a legjobban figyelni ennél a pályázatnál?

Az egyik legfontosabb, hogy minden vállalkozás kizárólag olyan összegre pályázhat, amely valóban felmerülő, és arra is kell pontosan elköltenie. Tehát át kell gondolni, hogy az évben mennyit költött a vállalkozás munkabérre, mennyi volt az anyagköltsége stb. és ez alapján kell megtervezni a jövő évi költségeket. A kiszámolt összegnél többet nem tanácsos igényelni, mert számot kell adni a felhasználásról.

Buktató lehet még bármilyen korábbi negatív esemény, tehát NAV-os büntetés, munkaügyi bírság, a telephely ingatlanon bejegyzett per vagy igény, és ugyan így a kapcsolt vállalkozásoknál is ezek az események.

Meddig és hogyan kell megvalósítani a tervezett fejlesztéseket?

A 0%-os hitelre vonatkozó pályázati kérelmeket 2022. december 08. – december 13. 10:00-ig lehet benyújtani. Elnyert támogatás esetén a felvett hitelösszeget 2023. december 31-ig kell elkölteni, felhasználni. Mindezt számlákkal, fizetési bizonylatokkal igazolni is szükséges. A megvalósítást követően a törlesztési időszakban számot kell adni az elköltött összegről és be kell mutatni a szükséges dokumentumokat.

Mi az a türelmi idő és rendelkezésre tartási idő?

A Hitelprogram legfontosabb kondíciói a következők:

  • Kamat: 0%
  • Futamidő: maximum 60 hónap
  • Kezelési költség: 0 Ft
  • Rendelkezésre tartási jutalék:0 Ft
  • Előtörlesztési díj: 0 Ft
  • Devizanem: HUF
  • Rendelkezésre tartási idő: Kölcsönszerződéstől számított max. 2 hónap, de legkésőbb 2023.május 31.
  • Türelmi idő: Kölcsönszerződéstől számított max. 3 hónap
  • Törlesztés: havonta egyenlő mértékben
  • Biztosíték: ingatlan, óvadék, bankgarancia, készfizető kezes stb.

A türelmi idő a támogatás visszafizetésére adott kezdeti haladék. Ebben az időszakban csak kamatot és kezelési költséget kell megfizetni. A türelmi idő lejártával kezdődik el a felvett kölcsönösszeg tőkerészének a törlesztése, tehát a tartozás összege ez idő alatt nem csökken. A türelmi idő ennél a pályázatnál a kölcsönszerződéstől számított legfeljebb 3 hónap.

A rendelkezésre tartási idő az, amelyet a bank a hitelkeret lehívására és a támogatás folyósításra határoz meg. Más típusú hiteleknél ebben az időszakban kell a támogatottnak teljesítenie bizonyos kritériumokat. Például egy ház építésére felvett hitel esetében a rendelkezésre tartási idő alatt az ingatlannak meg kell épülnie és a használatbavételi engedélyt kézhez kell kapni, ezt követően amennyiben a támogatott teljesítette a vállaltakat a rendelkezésre tartási időn belül, akkor felveheti a hitelt.

Azonban a GINOP 8.3.5-18 Hitelprogram egy előrefinanszírozott támogatás, amelyet csak akkor nyerhet el a pályázó, ha már a beadáskor megfelel a kritériumoknak, így ebben az esetben nincs teljesítendő feltétel a támogatás elnyerése, és a hitel felvétele közötti időszakban. Tehát a GINOP 8.3.5-18 programnál a rendelkezésre tartási idő azt jelenti, hogy ennyi ideje van a pályázónak lehívni a hitel összegét, jelen esetben a kölcsönszerződéstől számított legfeljebb 2 hónap, de legkésőbb 2023.május 31.

Reméljük, hogy sikerült megválaszolnunk a felmerülő kérdéseit! További kérdés esetén ide kattintva elolvashatja a pályázati felhívást is.