pályázatíró cég

Pályázatíró cég választási segédlet

Amikor valaki elhatározza, hogy pályázata elkészítéséhez egy pályázatíró cég segítségét veszi igénybe, megdöbbenve látja, hogy rengeteg ilyen céget talál. Laikusként nagyon nehéz eligazodni ebben az útvesztőben és ha valamelyik cég mellett letesszük a voksunkat, akkor az számos visszafordíthatatlan folyamatot elindít. Ráadásul egy ilyen kapcsolat kiemelt bizalmat igényel, így fontos, hogy mindenképpen jól válasszunk, hiszen rengeteg lehetőséget és nem utolsó sorban pénzt bukhatunk el.

Ezt a tájékoztatót azért hoztuk létre, hogy segítsünk a pályázni vágyóknak eligazodni és megismertessük tapasztalataink alapján azokat a szempontokat, amiket érdemes figyelembe venni egy pályázatíró cég kiválasztásakor.

Mit tehetünk a kapcsolatfelvétel előtt?

Ellenőrizzük a referenciákat!

A rengeteg új elérhető pályázat miatt felhígult a pályázatíró piac, ha felmegyünk az internetre, akkor megszámlálhatatlan oldallal találjuk szembe magunkat, ahol mindenki saját magát a lejobbnak titulálva megnehezíti a döntést. Viszont vannak, akik valótlan információt állítanak az oldalukon. Komoly félrevezetés amikor hazugságokkal fényezi az eredményeit egy cég, sőt sajnos van, mikor szándékosan megtévesztő az információ és kifejezetten az átverés a cél. Ezzel sajnos mi is rendszeresen találkozunk, amikor olyan ügyfelek keresnek meg minket, akiket épp most hagyott cserben a korábbi pályázatíró partnerük, amivel komoly anyagi és egyéb kárt okozott.

Hogyan kerülhető el mindez?

A tisztességes cégek sosem titkolóznak és könnyedén elérjük az eredményeiket is – hiszen büszkék rá! Olvassuk el a közzétett referenciákat és győződjünk meg azok valódiságáról. Kérjük meg a céget bátran, hogy igazolja az adott referenciát!

Egy megbízható céggel más cégek is szívesen együttműködnek – nézzünk szét a partnerek listáján is! Vizsgáljuk meg, hogy például van-e köztük nagyobb, akár országosan elismert cég. Az sosem jelent jót, ha csak olyan apró 1-2 fős újonnan alapult vállalkozásokkal állnak partneri viszonyban, akik szintén nem lenyomozhatóak vagy éppenséggel rosszakat olvasunk róluk. Természetesen vannak olyan induló cégek is, akik magas szakértelemmel vágnak bele és teljesen megbízhatóak – éppen ezért fontos, hogy nagyon utánajárjunk az adott cégnek.

Minél nagyobb a csapat – annál jobb!

Egy nagy csapat rengeteg dolgot elárul. Ebben az esetben valószínűsíthető, hogy minden pályázati területnek meg van a szakértője, specialistája. Ha fáj a fogunk akkor sem az a legideálisabb, ha egy akármilyen orvos megnézi, hanem az, ha egy fogorvos- aki ezzel foglalkozik és ehhez ért a legjobban – megvizsgálja, ez pedig a pályázatokra is igaz.

A nagy létszám továbbá a cég stabilitását is jelenti, azaz sokkal nagyobb az esélye annak, hogy még  néhány év múlva is  elérhető és tudja teljesíteni a jövőre vonatkozó vállalásait.

Másrészt elégedettségre utal a munkatársak részéről is, hiszen egy 20-30-40 fős csapatot folyamatosan fenntartani csak minőségi, elégedett ügyfelekkel lehet.

Amikor egy cég kevés pályázatírót alkalmaz, akkor nagyon nehezen követi le azokat az időszakos, kiemelkedő terheléseket, amit  például egy beadási időszak jelent. Tehát ebben az esetben számolni kell ügyfélként a pályázatírónk túlterheltségére, az ebből adódó szakmai hibák minden esetben az ügyfeleken csattannak.

Ne feledje, mindig előnyösebb a nagyobb csapat, már csak azért is, mert ilyenkor általában egy ügyfél a saját pályázatírójával dolgozik, ráadásul több pályázatíró is ellenőrzi a pályázatot – a dupla-tripla ellenőrzés pedig sosem árt!

Mire figyeljünk még a munkatársak esetében?

Egy szakértő, több éves tapasztalattal rendelkező pályázatíró általában magas bérigénnyel rendelkezik. Az új cégek viszont sokszor a munkaerőn próbálnak spórolni és kevésbé tapasztalt pályázatírókat alkalmaznak a költségeik csökkentésének érdekében.

A szakértő cégek oldalán általában bemutatják a csapat tagjait. Általában „Rólunk”; „Ismerj meg minket!”; „Csapattagok” vagy „Bemutatkozunk” címszóval találjuk ezeket az aloldalakat. Ezeket is javasoljuk átnézni, ugyanis egy korrekt cég sosem titkolja a munkatársak kilétét és a dolgozók számát – sőt büszke a szakértelmükre.

A bemutatkozó oldalra felkerült szövegekbe általában beleírják a munkatársak, hogy mikor kezdtek el az adott helyen dolgozni, például: „2019 őszétől vagyok a csapat tagja”. Ebből is felmérhetjük a kapcsolatfelvétel előtt, hogy állandóak-e a munkatársak – ha 1-2 éven belül lecserélődik a teljes csapat, az sosem jelent jót.

Fordítsunk figyelmet arra, hogy ne csak a céget, a dolgozókat is ellenőrizzük. A találkozások alkalmával tegyünk fel kérdéseket a pályázatírónknak is, ebből leszűrhetjük a szakértelmét. Kérdezzünk rá, hogy mióta foglalkozik ezzel és milyen sikereket ért el. Ezen felül érdeklődjünk a pályázatokban jártas ismerősöknél és olvassuk el az internetes véleményeket is.

Olvassunk utána az adott cégnek az interneten!

Fordítsunk figyelmet az internetes véleményekre!

A megbízható cégek mindig leinformálhatóak, sosem titkolóznak és nagyon könnyen találunk róluk véleményeket az interneten – leggyakrabban a Google és a Facebook oldalakon. A valódi ügyfelek véleményeinél nincs is jobb szűrő! Ha pedig sok pozitív véleményt találunk, akkor megnyugodhatunk!

Ugyanakkor ne riasszon el minket néhány negatív megnyilvánulás – sőt, örüljünk is neki, hiszen, ha egy cégről csak és kizárólag pozitív vélekedéseket olvasunk mindenhol, akkor fennáll az esélye annak, hogy esetleg törlik a negatív megnyilvánulásokat – tehát máris kevésbé hitelesek a vélemények.

Mekkora volt az előző éves árbevétel és mikor alapították a céget?

Ha a fenti sorrend szerint haladunk, mostanra azért lassan meggyőződhetünk a cég szakértelméről. Ám nem hagyhatjuk a végére az anyagi stabilitás leinformálását sem.

Az e-cegjegyzek.hu oldalon bármikor rákereshetünk egy adott cégre és akár le is tölthetjük a teljes cégkivonatot. Itt feltüntetik az alapítás dátumát is, illetve a korábbi évek beszámolóiból további következtetéseket szűrhetünk le. Mindenképpen keressük meg, hogy mikor alapították a céget, ehhez viszonyítva pedig nézzük át a sikereik arányát és nyertes pályázatok számát is!

Hol van a cég székhelye?
Egyáltalán létezik a székhely?

A kevésbé megbízható cégek sokszor valótlan adatokat állítanak magukról – olyan elérhetőségeket adnak meg, amiket utána megszüntetnek vagy olyan székhelyet jelölnek meg (akár a Google-ben vagy a honlapon stb.), ahol valójában nincs is semmi.

A Céginfó.hu oldalon ezt is ellenőrizhetjük, továbbá el is sétálhatunk az adott cím előtt – természetesen időpont nélkül általában nem fogadnak, ami nem is lenne elvárható – de meggyőződhetünk arról, hogy ténylegesen ki van írva a cég neve az épületre és ott vannak helyileg.

Mit tegyünk a kapcsolatfelvétel után?

Vizsgáljuk meg milyen garanciákat vállal a cég!

A garanciák annál jobbak, minél több van belőle.

A komolyabb pályázatíró cégeknél szinte minden esetben van egy szerződéskötéskor fizetendő megbízásidíj/alapdíj/szerződéskötési díj/ceruzapénz. Ez természetes, viszont, ha valaki nem vállal erre garanciát az már gyanakvásra adhat okot. Annak alapnak kell lennie minden esetben, hogy egyfajta szakmai garancia mellett készítse el a pályázatot, tehát ha a cég hibája miatt utasítják el a pályázatot, akkor azt komolyan kompenzálnia kell. Vannak olyan cégek, akik ebben az esetben visszafizeti az előre kifizetett összeget, de ügyfél oldalról inkább a duplája lehet a megnyugtató.

Emellett valamilyen formában az is megjelenhet a garanciák között, ha a pályázat sikerére vállalnak garanciát vagy valami kompenzációt. Ezen felül a pályázatíró cégek egy nagyon kis százaléka, aki pedig a sikerdíjat is valamilyen százalékban az ügyfelek elégedettsége alapján állapítja meg.

Tehát általánosan elmondható, hogy olyan céget, aki minimum kétfajta garanciát nem vállal, nem érdemes megbízni, mert ez azt jelenti, hogy az adott cég nem bízik a saját szakértelmében.

Miért nem jó a csak sikerdíjas pályázatírás?

Számos okból elutasíthatják még a legjobban megírt pályázatot is, ezeknek egy részét a pályázatíró ki tudja szűrni, de van, amit egyszerűen lehetetlen. Mostanáig a pályázatíró cégekről írtunk, ám sajnos vannak kevésbé korrekt potenciális ügyfelek is.

A jó pályázatírók mindenre ezerszer rákérdeznek, a könnyen és gyorsan változó tényezőket pedig a beadás előtt újra és újra ellenőrzik. Ugyanakkor mikor az ügyfél szándékosan elhallgat bizonyos információkat – például, ha végrehajtás alatt áll a cég vagy köztartozása van – akkor egyszerűen nem tehet semmit a pályázatíró. Másik példa, hogy bizonyos dokumentumokat csak az ügyfél szerezhet be, nem kérheti ki helyette senki a hivatalokból. Akármilyen kiváló a pályázatíró cég, egyszerűen nem rohanhat az ügyfél után az utcán, hogy a többszöri felszólítás és telefonos, e-mailes megkeresés ellenére küldje el a dokumentumot.

Egy megbízható pályázatíró céget jellemez az is, ha hisz a saját, illetve a dolgozói munkásságának értékében és ennek fejében alapdíjat kér. Egy vezetőnek értékelnie kell, hogy a pályázatíró munkatársak rengeteg időt, energiát és eszközt szánnak arra, hogy elkészítsenek egyetlen pályázatot. – Természetesen ahogy fentebb írtuk, ez csakis akkor megfelelő, ha az adott cég megfelelő garanciák mellett vállalja a munkát és ez a szerződésben is megjelenik.

Ugyan jobb ajánlatnak hangzik a csak sikerdíjas munka, de nagy kételkedésre ad okot. Általában a csak sikerdíjért dolgozó pályázatírók belekalkulálják a sikerdíjba azt a veszteséget, amikor rajtuk kívülálló hibák miatt a pályázatot elutasítják – ezt pedig azok az ügyfelek fizetik meg busásan, akik elnyerték a pályázatot. Illetve sok esetben azzal is lehet találkozni, hogy kezdő pályázatírók úgy próbálnak gyakorlatra szert tenni, hogy mélyen a piaci ár alatt vállalnak sikerdíjas ügyfeleket. Azt pedig mindenki döntse el saját maga, hogy szeretne-e bárkinek a kísérleti alanya lenni.

Természetesen nem szabad elfeledkezni a garanciákról, egy alapdíj esetében a legalapvetőbb garanciának tartjuk ennek a szerződésben vállalt visszafizetését, amennyiben szakmai hibából utasítják el a pályázatot.

Merjünk árajánlatot kérni!

A fentieken kívül kiemelendő, hogy merjünk ajánlatokat kérni. Ne féljen tehát felvenni a kapcsolatot és érdeklődni. Tájékozódjon több helyről, ezeket összehasonlítva pedig kirajzolódik, hogy hol kap olyan személyre szabott ajánlatot, amire igazán szüksége van.

Nem szabad elfelejteni, hogy egy ilyen szolgáltatás esetében, mint a pályázatírás, nagyon fontos a kölcsönös bizalom. Általában az elején telefonon történik a kapcsolatfelvétel és akár már itt is kialakulhat a bizalom, de ha a beszélgetés végére még kétségei lennének, vegye igénybe a találkozó lehetőségét (akár a pályázati tanácsadóval, akár az Ön saját jövőbeli pályázatírójával). Egy ilyen találkozón célzott kérdésekkel felmérheti, hogy mennyire felkészült a csapat.

Az is lehet, hogy minden rendben, de valamiért nem alakul ki a kölcsönös szimpátia. Ebben az esetben érdemes tovább keresni, hiszen a lényeg az, hogy megnyugvással adja szakértők kezébe a pályázatát és a pénzét.

A leinformálás az egyik legfontosabb része a folyamatnak, ami bár nagyon körülményes és sok befektetett energiát igényel, viszont később rengeteg aggodalmat és pénzt megspórolhat ezzel. Amennyiben pedig minden – akár ebben a cikkben összegyűjtött – feltétel adott, akkor és csakis akkor kössünk szerződést.