A Kisfaludy Pályázat céljául tűzte ki a Budapesten kívüli szálláshelyek támogatását, különös tekintettel a kiemelt turisztikai térségekre. A programnak köszönhetően rengeteg szálláshely megújult, a szolgáltatások színvonala és minősége megemelkedett.
A pályázatot 2020. július közepéig lehetett beadni, ezután a megvalósítási időszakba léptünk, amely lassan lezárul. Blogbejegyzésünkben Gálné Bosák Vivien pályázatírónkkal beszélgettünk, aki részletes betekintést nyújt a Kisfaludy ellenőrzés folyamatába, valamint a záró időszak nehézségeibe.

Kedves Vivien! Mesélj nekem kérlek az Kisfaludy ellenőrzés folyamatairól!
A pályázatot tavaly nyáron lehetett beadni, az eredeti tervek szerint pedig december 31-ig kellett leadni a záró beszámolókat, de ezt többször is eltolásra került. A jelenlegi – és valószínűleg a végleges állás szerint szeptember 30-ig lehet beadni a záró beszámolókat, de bizonyos információk szerint türelmi időszak indul december 31-ig, miszerint az utolsó számlák szeptember 30-ig szólhatnak, ezután az elszámolásra van még bő 3 hónap.
Ellenőrzések kapcsán érdemes megemlíteni az időközi ellenőrzést is, melynek célja, hogy ellenőrizzék mi az, ami ténylegesen megvalósult. Erről különféle dokumentációkat készítenek, többek közt fényképeket is, majd a jegyzőkönyvet feltöltik a rendszerbe.
A záró ellenőrzés során főleg azokat a dokumentumokat nézik át, amelyekben mi segítünk, tehát például a számlák vagy a szerződések. A záró ellenőrzés végével pedig elkezdődik a fenntartási időszak. A fenntartási időszak végén pedig elképzelhető, hogy be kell adni egy Záró fenntartási jelentést is.
Mire kell a legjobban figyelni?
Itt több lényeges dolgot emelnék ki, a Kisfaludy ellenőrzés során is nagyon fontos a dokumentumok ellenőrzése, amennyiben szükséges, akkor bizonyos esetekben nyilatkozatok csatolása is szükséges.
A kivitelezőkre is érdemes odafigyelni, hiszen ők általában nem feltétlen értenek ahhoz, hogy egy pályázat esetében hogyan kell kinéznie mondjuk egy számlának, erre a pályázónak kell figyelnie – ezért is előnyös, ha pályázatíró cég segítségével végzi a projektmenedzsmentet, hiszen ilyenkor különböző sablonokat is küldünk a helyes dokumentáció érdekében.
A számlákon szereplő információk szakszerű átellenőrzése és helyes záradékolása szintén egy sarkalatos pont, csak úgy, mint a tevékenységi kör módosítása vagy az arányosítás. Elszámolás esetében pedig felmerül, hogy sokszor olyat szeretnének elszámoltatni, amit nem is lehet.
Összességében elmondható, hogy sok apró, de annál fontosabb buktatók találhatók a záró beszámoló elkészítésénél, amikre figyelni kell és számos probléma csak akkor észlelhető, ha tapasztalt, gyakorlott szemmel nézzük.
Miért jó, ha egy pályázatíró cég készíti fel a pályázót az ellenőrzésekre?
Ez több okból kifolyólag nagyon szerencsés a Kisfaludy ellenőrzés során. Egyrészt számtalan jegyzőkönyvet láttunk már, pontosan tudjuk, mire figyelnek egy ellenőrzés során, mit kell ötször is átnézni és melyek azok a pontok, ahol általában megbújnak a hibák. Esetleges hiánypótlás során segítünk értelmezni, mire lenne szükség és hogyan lehetne azt megszerezni.
Sajnos sokan nincsenek tisztában azzal, hogy milyen papírok szükségesek, ezért végül hiányos a teljes záró beszámoló. Ebben mi rengeteget tudunk segíteni, hiszen könnyedén kiszúrjuk ezeket és mihamarabb pótoljuk. Továbbá a tapasztalatainknak köszönhetően könnyen értelmezhetővé tesszük a dokumentációkat a bírálók számára, tehát sokkal megfoghatóbbá válik.
Természetesen előny, hogy rengeteg terhet átveszünk az ügyfelekről. Mindent nem lehet, hiszen van, amit neki kell elintéznie, de mindent, amit lehet elkészítünk és figyelmesen utánajárunk a lehetőségeknek.
Mi történik, ha hibát találnak?
Nehéz erre válaszolni, bármi megtörténhet, ez specifikusan a hibától és a pályázattól is függ. A Kisfaludy ellenőrzés során is bizonyos esetekben lehetséges, hogy visszadobják az adott dokumentumot és hiánypótlással ki lehet javítani, de ha a beszámolót részben vagy teljesen elutasítják, akkor a pályázónak esetlegesen vissza kell fizetnie a támogatást vagy annak egy részét.
Találkoztunk már olyan helyzettel is korábban, hogy egy ügyfél, aki magának írta a pályázatát, megkeresett minket, mert az ellenőrzés során hibákat találtak nála. Ekkor átvizsgáltuk és kijavítottuk ezeket hiánypótlás során, így végül minden rendben volt.
Mikor érdemes pályázatíró céghez fordulni segítségért?
Bármikor. Függetlenül attól, hogy mi írtuk-e az adott pályázó pályázatát, vállaljuk a teljes projektmenedzsmentet a fenntartási időszakra vonatkozóan is, de többször előfordult már, hogy olyan ügyfél fordul hozzánk, aki bizonytalan az elszámolást illetően. Az átvizsgáláskor fény derül minden hibára, amelyeket többségében utólag helyre lehet hozni, ha időben szakszerű segítséget kap az ügyfél.
Mindemellett a múlt héten szembesültem egy olyan új ügyféllel, aki mostanáig nem talált egy adott munkálatra kivitelezőt, ezért nem tudott haladni. Ilyenkor is érdemes segítségért hozzánk fordulni, hiszen kivitelező partnereink közül jó szívvel ajánlunk szakembereket.
